Projekty infrastruktury komunikacyjnej i technicznej
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe na budowę obwodnic Kołbieli w ciągu drogi ekspresowej S-17 i w ciągu drogi krajowej nr 50
Opracowanie stanowi element procedury realizacyjnej obwodnic Kołbieli – drogi ekspresowej S-17 oraz drogi krajowej nr 50. Podstawowym celem inwestycji (w części już zrealizowanych) jest ominięcie zabudowanych terenów położonych w sąsiedztwie tras. Głównymi wyznacznikami projektowymi były: zmniejszenie uciążliwości hałasowej, poprawa bezpieczeństwa ruchu ale także zapewnienie odpowiedniej przepustowości dla prognozowanych natężeń ruchu. Przedsięwzięcie było rozpatrywane wielowariantowo w kombinacjach odnoszących się łącznie do obu dróg w ich wzajemnym powiązaniu. Warianty tras były przedmiotem ocen w zakresie techniczno-ruchowym (z uwzględnieniem problematyki m.in. obiektów mostowych, odwodnienia trasy i etapowania inwestycji), a także ocen z zakresu ochrony środowiska i analizy efektywności ekonomicznej. Wielokryterialna analiza porównawcza wariantów układu drogowego pozwoliła na wybór rozwiązania optymalnego, umożliwiającego jednocześnie dowolną kolejność realizacji obwodnic. Wybrany wariant podlegał kolejnym etapom procedury realizacyjnej a opracowanie stanowiło pełną podstawę do podjęcia decyzji środowiskowej.